1. Czy e-bike to rower dla mnie?
Rower elektryczny jest rowerem dla każdego, bez względu na wiek i płeć. Elektryczny napęd w e-bike pomaga w pokonywaniu dłuższych dystansów oraz wzniesień – warto wiedzieć, że nie zastępuje siły mięśni nóg, a jedynie ją wspomaga. Rowery elektryczne występują w trzech wersjach: górskie, trekkingowe, miejskie – każdy rowerzysta znajdzie model odpowiedni do swoich potrzeb.
2. Ile waży rower elektryczny?
Rower elektryczny waży około 24 kg. Wyższa waga (w porównaniu do rowerów konwencjonalnych) wynika z ciężaru zamontowanych komponentów: silnika, układu napędowego oraz baterii. Akumulator razem z silnikiem waży 5–7 kg. Wyższa waga roweru nie jest odczuwalna podczas jazdy.
3. Jaką prędkość mogę rozwinąć na e-bike?
Podczas jazdy ze wspomaganiem silnika można rozwinąć maksymalną prędkość do 25 km/h. Po przekroczeniu tej prędkości rower przestaje być wspomagany silnikiem, działa jak zwykły rower.
4. Dlaczego e-bike jest droższy od zwykłych rowerów?
Wyższa cena rowerów elektrycznych wynika z zastosowanych rozwiązań technologicznych. Silnik, bateria, układ przeniesienia napędu oraz wyświetlacz są komponentami, które sprawiają, iż cena e-bike’a jest wyższa od ceny tradycyjnego roweru.
5. Gdzie mogę naładować baterię?
Baterie rowerów elektrycznych mogą być ładowane przy użyciu zwykłego gniazdka elektrycznego. Istnieje możliwość doładowania roweru także na specjalnych stacjach ładowania akumulatorów (bez problemu znaleźć je można np. w Austrii, Szwajcarii czy Niemczech). Baterię zawsze należy ładować specjalną ładowarką.
6. Ile czasu trwa ładowanie baterii?
Czas potrzebny na całkowite ładowanie baterii wynosi od 4 do 6 godziny. W wielu modelach już w dwie godziny można doładować baterię do poziomu 80%.
7. Jak często należy ładować baterię?
Jeśli rower nie jest wykorzystywany przez dłuższy czas, co jakiś czas należy naładować baterię. Bateria nigdy nie powinna być całkowicie rozładowana.
8. Jaka jest żywotność akumulatora?
Standardowy akumulator zachowuje swą żywotność do 700–800 ładowań. Po tym czasie bateria wciąż jest sprawna, ale z czasem nie da się już doładować 100% jej pierwotnej pojemności. Z czasem baterię należy wymienić.
9. Czy można używać roweru elektrycznego w deszczu?
Tak, nie ma przeciwwskazań do używania roweru elektrycznego w deszczu lub śniegu. Rower jest w zupełności bezpieczny w każdych warunkach pogodowych.
10. Czy mogę sam dokonywać napraw roweru elektrycznego?
Pod żadnym pozorem nie naprawiaj samodzielnie napędu elektrycznego roweru. Zalecamy skorzystać z sieci naszych autoryzowanych serwisów, które dokonują napraw. Listę punktów serwisowych Kross w Twojej okolicy znajdziesz na stronie
Więcej informacji o rowerach elektrycznych przeczytasz na stronie
Rower to nie tylko świetna forma rekreacji, ale też - zwłaszcza w dużych miastach - sposób na ominięcie korków bez konieczności korzystania z komunikacji publicznej. Niestety nie każdy może pozwolić sobie na korzystanie z dwóch kółek chociażby ze względów zdrowotnych. Sceptycy codziennego korzystania z rowerów wskazują też na szereg innych niedogodności. Nawet gdy pogoda zachęca do jazdy na dwóch kółkach, obawiają się chociażby dojazdu do pracy w przepoconych ubraniach. W obu przypadkach dobrym rozwiązaniem może być rower elektryczny, dzięki któremu nie straszne nam większe odległości czy strome podjazdy. Co należy wiedzieć rozważając zakup takiego pojazdu?
Reklama
Co to jest rower elektryczny jak działa?
Teoretycznie w polskim prawie nie znajdziemy osobnej definicji "roweru elektrycznego". Wystarczy jednak sięgnąć do kodeksu drogowego, w którym - przy okazji jednej z ostatnich nowelizacji - pojawiła się nowa definicja samego roweru. Zgodnie z nią rower, czyli napędzany siłą mięśni pojazd o szerokości nie przekraczającej 0,9 m - może być wyposażony:
w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny,
pomocniczy napęd elektryczny, silnik wspomagający może być zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V ,
zasilany prądem o napięciu , znamionowa moc ciągła silnika elektrycznego nie może być większa niż 250 W ,
, moc wyjściowa elektrycznej jednostki wspomagającej musi zmniejszać się stopniowo i spadać do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
Gdzie kupić rower elektryczny?
Zdjęcie Każdy rower elektryczny oferuje kilka stopni wspomagania jazdy / Piotr Kamionka/ REPORTER / Agencja SE/East News
Znajomość przepisów jest tutaj absolutnie kluczowa, jeśli nie chcemy narazić się na poważne problemy w razie kolizji lub wypadku. Na polskim rynku roi się bowiem od - importowanych głównie z Chin - rowerów elektrycznych dalece wykraczających parametrami poza zakres określony ustawą. Ich osiągi czy niektóre rozwiązania konstrukcyjne każą je raczej klasyfikować w kategoriach motorowerów lub wręcz motocykli, a do prowadzenia takich pojazdów wymagane jest przecież prawo jazdy konkretnej kategorii. Co więcej - podlegają one też ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych. W razie kolizji lub wypadku finansowe (i prawne) konsekwencje mogą być bardzo dotkliwe.
Śmiało można więc przyjąć, że wyznacznikiem legalnego roweru elektrycznego znamionowa moc ciągła do 250 kW i możliwość włączenia wspomagania wyłącznie za pomocą nacisku na pedały. W jawnej sprzeczności z prawem stoją np. takie rozwiązania, jak możliwość uruchomienia silnika elektrycznego przyciskiem (np. manetką) i jazdy wyłącznie dzięki niemu. Tak wyposażony jednoślad wypełnia już definicję motoroweru. Zgodnie z polskim prawem powinien więc być wyposażony w tablice rejestracyjne i posiadać polisę ubezpieczenia OC.
Gwarancją zakupu legalnego roweru elektrycznego jest korzystanie z usług renomowanych firm - sklepów rowerowych czy sportowych. To ważne również ze względu na łatwość serwisowania czy ewentualne naprawy gwarancyjne. Pamiętajmy też o kwestiach bezpieczeństwa. Wadliwie wykonana bateria litowo-jonowa o pojemności kilku/kilkunastu amperogodzin stwarzać poważne zagrożenie dla zdrowia i życia. W sieci aż roi się od filmików ukazujących efektowne eksplozje i pożary elektrycznych rowerów. Zdecydowanie polecamy więc korzystać z oferty pojazdów renomowanych marek, czyli takich których produkty masowo trafiają do sklepów rowerowych.
Rower elektryczny - największe zalety
Zdjęcie Dzięki rowerom elektrycznym można jeździć dalej i szybciej. Chętnie korzysta z nich np. policja / Policja
Skoro więc - co wynika z polskich przepisów - elektryczny rower nie daje nam możliwości jazdy na elektryku bez pedałowania, jakie są jego największe zalety w stosunku do klasycznego pojazdu napędzanego wyłącznie siłą mięśni? Oprócz normalnych przerzutek, każdy z elektrycznych rowerów oferuje kilka poziomów wspomagania, co przekłada się na dynamikę jazdy i siłę, jaką włożyć musimy w pedałowanie. Mówiąc najprościej - dzięki silnikowi elektrycznemu pedałując z tą samą siłą co na klasycznym rowerze, zajedziemy zdecydowanie dalej. Dojazd do sklepu czy pracy oddalonego od domu o 10 czy 15 km nie stanowi więc żadnego wyzwania.
Największa zaleta elektrycznych rowerów, co jest szczególnie ważne chociażby dla osób ze zwyrodnieniami stawów, astmatyków czy cierpiących na choroby sercowo-naczyniowe, polega jednak na "prostowaniu górek". Wybierając odpowiedni tryb wspomagania nawet duże wzniesienia pokonujemy z zaskakującą łatwością. Przy odrobinie wprawy nie ma więc mowy o zadyszce - bez trudu dojedziemy do pracy nawet się nie pocąc.
Pierwszy rower elektryczny. Na co zwracać uwagę?
Zdjęcie Wybierając elektryka korzystajmy z oferty renomowanych marek / JAKUB WOSIK/REPORTER / Agencja SE/East News
Decydując się na zakup elektrycznego roweru, oprócz wielkości kół, ramy czy osprzętu, czyli typowych rozterek związanych z wyborem klasycznego roweru, warto skupić się na takich cechach, jak: - pojemność baterii (wyrażana w Ah) - masa własna. Ta pierwsza definiuje rzeczywisty zasięg i co za tym idzie, ma kluczowy wpływ na użyteczność. Oczywiście wyładowanie akumulatora w trasie nie sprawia, że rower staje się bezużyteczny. Wówczas - jak na każdym innym rowerze - można po prostu "dopedałować" do domu. Bez elektrycznego wspomagania zmęczymy się jednak bardziej niż na klasycznym rowerze. Elektryk cechuje się bowiem wyższą masą - mamy też do dyspozycji mniejszą liczbę przerzutek.
Zdjęcie Chcąc podróżować z dziećmi zwrócmy uwagę na miejsce montażu akumulatora / Piotr Kamionka/ REPORTER / Agencja SE/East News
Pamiętajmy, że deklarowane przez producentów zasięgi dotyczą najsłabszego poziomu wspomagania i - wybierając konkretną konstrukcję - warto dzielić je przez dwa. W przeciwieństwie do samochodowych hybryd elektryczne rowery z reguły nie doładowują się w czasie pedałowania, więc nie ma co liczyć, że część z wykorzystanej energii uda nam się odzyskać po drodze. Dobrze też sprawdzić, że producent przewidział możliwość zabrania akumulatora i naładowania go poza rowerem.
W przypadku rodziców podróżujących z dziećmi kluczowa może być też kwestia umieszczenia samej baterii. Polecamy zwłaszcza rozwiązania przewidujące montaż akumulatora w/pod ramą. Zamontowana pod bagażnikiem może uniemożliwić montaż dziecięcego fotelika.
Rower elektryczny wzbudza coraz większe zainteresowanie. Przesiadło się na niego wiele osób pokonujących codziennie duży dystans do pracy, czy preferujących całodzienne wycieczki rowerowe. Są jednak osoby, które wciąż zastanawiają się nad ich zakupem. Należą do nich głównie Ci, którzy cenią sobie ruch, a sport jest dla nich ważnym elementem codzienności. Dziś obalamy mit mówiący o tym, że rowery elektryczne są dla leniwych i nie poprawiają naszej kondycji.
Rower elektryczny a kondycja
Tym, którzy rower traktują jako element treningu kardio, czy sposób na zadbanie o swoje zdrowie fizyczne, wydawać się może, że przesiadając się na rower elektryczny stracą możliwość dbania o swoją kondycję. Nic bardziej mylnego.
Najnowsze badania pokazały, że rower elektryczny lepiej wpływa na kondycję niż ten tradycyjny i przynosi więcej korzyści zdrowotnych. Jak to możliwe?
W Transportation Research Interdisciplinary Perspectives (TRIP) opublikowano badanie, które miało na celu porównać stopień aktywności fizycznej rowerzystów użytkujących tradycyjny rower oraz e-bike. Badanie przeprowadzono wśród 10 tysięcy rowerzystów mieszkających w siedmiu europejskich miastach. Wyniki eksperymentu jasno pokazały, że rower elektryczny ma ogromny wpływ na nasze zdrowie fizyczne i co więcej, jazda na nim lepiej wpływa na kondycję, niż na rowerze tradycyjnym.
Okazało się, że rowerzyści użytkujący rower elektryczny pokonywali prawie dwa razy dłuższe trasy, zarówno w przypadku codziennych przejazdów, jak i weekendowych wycieczek rowerowych. Dziennie przemierzali oni około 8 km, a podczas wycieczki rowerowej 9-10 km. Posiadacze tradycyjnych rowerów pokonywali dystans prawie o połowę krótszy – 4,8 km w trakcie tygodnia i 5,3 km w czasie wycieczki.
Wyniki badania pokazały także duży wzrost aktywności fizycznej u tych osób, które wybierając rower elektryczny zrezygnowały z poruszania się komunikacją miejską, czy też samochodem.
Czy rower elektryczny sam jedzie?
Myśląc o rowerze elektrycznym w kontekście naszej kondycji powinniśmy pamiętać, że rower elektryczny pomaga rowerzyście, a nie całkowicie go wyręcza. Odpowiadając na często pojawiające się pytanie: czy na rowerze elektrycznym trzeba pedałować? Odpowiedź jest jedna: Zdecydowanie tak, co więcej wspomaganie elektryczne zachęca rowerzystę do intensywniejszego pedałowania, bez dodatkowego obciążania mięśni.
Fizjoterapeuci porównują rower elektryczny do bieżni, która poprzez samodzielny ruch wymusza bieg trenującego. Ponadto Napęd roweru elektrycznego odcina się samoczynnie przy 25 – 28 km/h. Po przekroczeniu tej prędkości rower jedzie już tylko dzięki sile naszych mięśni.
Jaki rower z napędem elektrycznym kupić?
Na rynku znajdziemy mnóstwo marek i modeli rowerów elektrycznych, jednak dziś skupimy się na tych najbardziej sprawdzonych. Marka Muvike w swojej ofercie ma rowery elektryczne, które sprawdzą się zarówno w mieście, podczas długich wycieczek rowerowych, jak i górskich wypraw.
Rower elektryczny na dojazdy do pracy
Jeśli rower elektryczny ma nam służyć głównie do dojazdów do pracy i wycieczek weekendowych najlepiej postawić na model Muvike City, czyli wygodny, funkcjonalny i ekologiczny rower miejski elektryczny. Jest lekki, sprawdza się również na wyboistych drogach i przede wszystkim jest modelem uniwersalnym – idealnym zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn.
E-bike dla miłośników aktywnego wypoczynku
Dla wszystkich miłośników aktywnego wypoczynku dedykowany jest z kolei rower elektryczny Muvike Trekking. Model ten również sprawdzi się podczas dojazdów do pracy czy szkoły, ale także podczas bardziej wymagających wypraw za miasto. Specjalne profilowanie roweru elektrycznego Muvike pozwala na utrzymanie podczas jazdy optymalnej pozycji pleców, odciążając tym samym kręgosłup, dzięki czemu sprawdzi się świetnie nawet przy dłuższych trasach.
Marka Muvike w swojej ofercie ma również rower dla najbardziej wymagających użytkowników. Model Muvike MTB to szybki, zwrotny i ekologiczny pogromca górskich wypraw wyróżniający się między innymi doskonałymi amortyzatorami i siedmioma biegami. Można też zapoznać się z rowerem elektrycznym fatbike z grubymi oponami.
Podsumowanie
Badania udowodniły, że posiadanie roweru elektrycznego motywuje nas do dłuższych i bardziej wymagających wypraw, co ma korzystny wpływ na naszą kondycję i zdrowie fizyczne. Teraz pozostaje nam jedynie wybór roweru idealnie dopasowanego na naszych potrzeb.